دکتر خرم دوست
مکمل های پس از زایمان

مصرف چه مکمل هایی در دوران شیردهی ضروری است؟

دوران شیردهی پس از دوران حاملگی و بارداری، از جمله مهم‌ترین دوران زندگی بانوان و مادران است. تغذیه آنان در این دوران از زندگی‌‌شان نقش مهمی در سلامتی آنان و همچنین نوزادان آن‌ها خواهد داشت. به همین دلیل مادران در این دوران باید افزون بر مصرف غذاهای سالم، تازه و مقوی، مکمل‌های ضروری دوران شیردهی را مصرف کرده و در این مورد حتما زیر نظر پزشک خود، مراقبت‌های لازم را به خوبی انجام دهند.

در واقع لازم است پس از زایمان در این مورد با پزشک خود مشورت کرده تا مطابق با سطح جسمانی خود، شرایطی که خود و نوزادتان در آن به سر می‌برید و همچنین سوابق پزشکی‌تان در گذشته، مکمل‌های مورد نیاز خود را شناخته و سپس مصرف آن‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین بهتر است در سه ماه اول این دوران، مصرف مکمل‌هایی حاوی ویتامین و آهن را در اولویت قرار داده و فراموش نکنید.

مکمل های دوران شیردهی

مکمل ها و مولتی ویتامین های ضروری در دوران شیردهی و دلیل مصرف آن‌ها

در ادامه به معرفی مکمل‌‌ها و ویتامین‌هایی می‌پردازیم که مصرف آن‌ها در دوران شیردهی و پس از زایمان برای بانوان ضروری بوده و بهتر است بر حسب نیاز خود، از آن‌ها استفاده کنند. برخی از این مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها عبارتند از:

  • مکمل آهن

ذخایر آهن در بدن بانوان برای تامین آهن مورد نیاز جنین در دوران بارداری مصرف شده و آن‌ها افزون بر این، هنگام زایمان نیز، بخش بزرگی از آهن بدن خود را به دلیل حجم بالای خونریزی از دست داده‌اند.

در هفته‌های اول زایمان به دلیل مشغله زیاد، بیشتر مادران زمان کافی برای رسیدن به رژیم غذایی و تغذیه را ندارند به همین دلیل خوردن مکمل های ضروری دوران شیردهی بسیار ضروری است. چرا که مکمل‌های غذایی، قرص‌های ویتامین و مولتی‌ویتامین قادر خواهند بود آهن از دست رفته بدن مادران را بازگردانده و میزان ذخیره آهن در بدن را افزایش دهد. کاهش شدید آهن بدن در این دوران همچنین سبب می‌شود تا احساس خستگی و ناراحتی افزایش پیدا کند که مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای و قرص‌هایی نظیر کپسول آهن آیرون فورت، قرص رئول آهن المنتال آلتون، قرص آهن آیزن پلاس یوروویتال و …، می‌تواند این خستگی و ناراحتی‌ها را نیز برطرف کرده و به بهبود هرچه سریع‌تر فرد کمک کند.

  • مکمل کلسیم

مکمل کلسیم نیز از جمله مکمل‌ های ضروری است که باید در دوران شیردهی حتما آن را مصرف کنید؛ البته لازم است به یاد داشته باشید که میزان دوز مصرفی آن برای هر شخصی باید توسط پزشک متخصص مشخص شود چرا که میزان زیاد کلسیم در بدن ممکن است افزون بر اختلال در جذب آهن، منیزیم، فسفر و روی، ریسک ابتلا به بیماری‌های دیگری نظیر سنگ کلیه، هیپرکلسمی، نارسایی کلیه و … را نیز افزایش دهد و در نهایت برای سلامتی بدن مناسب نباشد.

کلسیم که در منابعی مانند همچون شیر، محصولات لبنی، ماهی، غلات، حبوبات، میوه برنج، نان و … به طور طبیعی وجود دارد، به بهبود تراکم استخوان، جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ قدرت و سلامت استخوان‌ها و … کمک خواهد کرد؛ و اگر شما جزء کسانی هستید که در رژیم غذایی خود از شیر، لبنیات و … استفاده نمی‌کنید، لازم است تا حتما تحت نظر پزشک خود از مکمل‌هایی مانند کلسیم سافت ژل بونریچ ابورنز، قرص کلسیم و ویتامین D3 هلث اند مور، قرص کلسیمر ویت اسکای و … استفاده کنید.

  • ویتامین D

ویتامین D که در حفظ سلامت کلی بدن، رشد استخوان‌ها و … موثر است، به جذب بهتر و بیشتر کلسیم در بدن نیز کمک کرده و به همین دلیل، از جمله مکمل‌های ضروری دوران شیردهی به شمار می‌آید. مصرف ویتامین D همچنین می‌تواند سبب جلوگیری از بروز بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، فشار خون، بیماری‌های خود ایمنی، دیابت و … شده و مصرف آن خصوصا برای کسانی که کمبود این ویتامین در بدن آن‌ها از طریق آزمایش خون نشان داده شده و توسط پزشک تایید شده است، لازم و ضروری است. این دسته از افراد برای جبران ویتامین D در بدن خود خصوصا در دوران شیردهی می‌توانند از مکمل‌ها و قرص‌هایی نظیر قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال، قرص ویتامین D3 1000 واحد هلث اید، قرص ویتامین D3 1000 واحد یوروویتال و … استفاده کنند.

همچنین اگر ویتامین دی به اندازه لازم و کافی به بدن شما نرسد،سبب ضعیف شدن استخوان‌های شما شده و ریسک ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن را بالا می‌برد. میزان ویتامین دی مورد نیاز برای زنان و مردان زیر ۵۰ سال نیز، به طور روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد، و برای سنین بالاتر از ۵۰ سال به طور میانگین بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد است.

مطالب مرتبط
دکتر خرم دوست

داروخانه خرم فارما

داروخانه خرم دوست از سال ۱۳۹۰ توسط دکتر خرم دوست فعالیت خود را آغاز نموده است. داروخانه آنلاین خرم فارما هدف نهایی خود را ارائه خدمات آنلاین در بستر اینترنت با بالاترین کیفیت میداند. و با تکیه بر دانش علمی و مدیریتی خود، در این راستا تلاش میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا